söndag 10 februari 2013

Försådd

Jag tappade fullständigt greppet när jag skulle beställa fröer och löpte amok bland alla möjligheter. Så
nu sitter vi med alldeles för många fröpåsar.

Till saken hör att vår trädgård på 2500 kvm inte har så mycket blommor, det är mest gräs och gröna buskar. Vi grundade i höstas med att plantera några nya träd och nu är det alltså dags att börja planera för blommor.

Vi startar de här första åren med perenner så kan man unna sig lyxen med ettåringar längre fram.

Seriöst sorterat efter såtid
Seriös tillverkning av frökrukor
Sen kunde äntligen det roliga börja.





Nerer i trädgårdsrummet satte vi upp ett långt ljusrör över våra fröbäddar.

Det ska visst göra ont när knoppar brista, men bättre än så här kan de inte ha det. 
Drivbänk i trädgårdsrummet
Och i trädgårdsrummet börjar de övervintrade krukorna vakna till liv och sträcka sig fram emot de små källarfönstren.

En del frön vill ut i vintern. Krolliljan frön, nedbäddade i perlit, bars ut av Milion. Här finns både frön jag köpt och sådana jag plockat själv från de 2 ynka liljor som gömmer sig bland buskarna på gården.

Och lägger jag mig i ryggläge och fortsätter planeringen inför vår och sommar.

6 kommentarer:

  1. Ser kul och trevligt ut. Familjen jobbar tillsammans. Här är det inget sått ännu ska vänta tills jag kan vara i växthuset. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. är också lite sugen på att sätta igång ..får se om det hinns med i veckan..:)

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  3. Oj, borde man börja nu redan.. :-) Är lite ny på det här och det blir liksom aldrig något. Är jätte ivrig i början men sen glömmer jag bort det.. Men nu har vi ett nybyggt, nästan färdigt, växthus så kanske i år..
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Oj, så kul! Jag har också växtlysrör i källaren (grannarna undrar vad det är för lila discoljus om kvällarna...) men har än så länge bara sått de tidigaste fröna, chili, kronärtskocka mm.

    Ett tips är att det ser ut som om ert lysrör sitter alldeles för högt. Man brukar säga max 10-15 cm ovanför sådderna/plantorna (så man får reglera i takt med att de växer). Ljuset avtar rätt snabbt om lysröret sitter för högt, och då blir plantorna längre och gängligare.

    Tack för en fin blogg! Satt nästan en timme häromdagen och bläddrade tillbaka - ni är otroligt energirika och duktiga!

    Hälsningar
    Elin

    SvaraRadera
  5. Härligt, våren på g i källaren, bra att nån sätter fart så det blir sommar snart =) Impecta är farligt... men det blir ekonomiskt i längden!

    SvaraRadera
  6. Så mysigt när hela familjen är engagerad och är med i "vårbruket". Ett trädgårdsrum låter helt rätt!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera