onsdag 1 maj 2013

Plötsligt händer det...

...en vän med ett tidigare stort trädgårdsintresse ringer och säger :
"Jag orkar inte med min trädgård och ska ersätta allt med enbart gräsmatta, kom och gräv upp allt."

I samband med att vi murar upp grunden till vinterträdgården har vi också planerat in en kant till rabatten, och plötsligt fick den innehåll.

För några veckor sedan inleddes arbetet med grund till orangeri
samt tillhörande rabatt.
Kallt och jä-ligt med lekablock som skar in i händerna.
Det forna Sovjet ska förvandlas till Venedig.

Detta är vad jag sett när jag blundat se senaste helgerna.

All gammal jord vänd och rensad och på med 52 säckar ny jord...sedan hade vi inte råd med fler.
(Fast det hade inte gjort något med 20 till.)
Ett 10-tal pioner, massor av aklejor, rutor, höstanemoner, stockrosor, fingerborgsblommor och mycket, mycket per. På fredag ska vi tillbaka och fylla bilen med dagliljor. På söndag är det dags för rosenbuskar och hallon. Plötsligt känns det som en smal sak att fylla hela vår gård med den blomning har jag går och drömmer om.


Med så mycket utbud fylldes rabatten snabbt och jag kunde fortsätta stoppa ner plantor över hela gården.

Kanske inte så mycket för ögat än men vänta bara!
Tack Catrina!

3 kommentarer:

  1. Vilken lycka att få perenner!
    Ska bli riktigt kul att få se när de växer upp i er trädgård. :)Så grön gräsmatta ni har. Här i byn är det så trist i trädgårdarna, det är typ bara knopp i syrenbuskarna än.

    Ha det bäst!
    Ina

    SvaraRadera
  2. pioner och grejer, det var ett riktigt bra kap. Även om det inte är precis rätt kulör så är det himla kul att få växter, speciellt om man ligger i startgroparna på flera ställen, det blir ju snabbt pengar av plantskolebesöken... Hur går det för era nyplanterade träd, har de klarat vintern?

    SvaraRadera
  3. Vilken gåva! Lyllos dig som har plats för allt fint! :)

    SvaraRadera