söndag 17 juni 2012

Edens lustgård...om ett par år

Vår fantastiska trädgård på 2 500 kvm får ligga i träda 1 år till. Det kan vara ganska frusterande att vandra runt bland brännässlor och ogräs när man inget heller vill än att sätta spaden i jorden och börja anlägga...men vi har bestämt att lägga alla energi på huset nu första året. 

Jag klipper gräsmattan, 2000 kvm gräs, och tycker att det är roligt. Det tar nästan 2 timmar och tanken i vår lilla gräsklippare tar slut två gånger om jag såsar men jag vägrar köpa en åkgräsklippare. Det skulle första min och trädgårdens relation...

Jag har ett år på mig att få Klas lika passionerat intresserad som jag av perenner, trädgårdsrum och kunskap om buskar som blommar omlott. Den här trådgården blir ett vidare steg i vårt gemensamma projektliv. Vi planerar för nya träd, pergola, rosenbågar och ett par rejäla perennrabatter. Till våren sätter vi först igång med vinterträdgården, som ska klä in ena långsidan av huset.


Stor och helt insynsskyddad.
Perfekt att springa runt med nattlinne i fast klockan närmar sig lunch.
Framsidan
Kanske lite snett, men vad gör det när det är ett valnötsträd som ger enorma nötter varje höst!
Nästa år ska tuijahäcken ned och ersättas med rejäl perennrabatt. 
En av två sätt att ta sig till den lika stora baksidan av trädgården
Baksidan med en osannolikt stor buxbom
Den oändligt charmiga uthuset, vilket nästa år ska inhysa hönor!

Bigarråer så det räcker till både oss och kajorna

Klätterrosor på södervägg.

Det bruna uterummet ska ersättas med ett grandiost orangeri.
Suck...men nästa år så!
Växten runt den gröna kulan i har jag vårdat i 17 år
Bakvägen ut genom trädgården.
Varje gång vi går ut här tycker vi det är lika mysigt, tänk att detta är vårt!

Längst ner i trädgården, en magiskt gång.

Hela den här sidan ska byggas in i orangeri.

Ett fruktansvärt jobbigt hörn! Bara en massa grejer som blir överväxta av ogräs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar