söndag 2 februari 2014

Nya jaktmarker

Nu har vi inte råd med den här snö och kyla längre, det enda man kan göra på helgerna är att gå på loppis…och kom inte och säg att man inte måste gå eller inte måste köpa för det måste man.

I dag drog jag med min älskade och åkte till en tidigare aldrig besökt loppis i Malmö. Hur är det möjligt att en räv som jag missat den?! 

Bland all bråte träffade jag en fin gammal dam med ett bord (eller åja, hon hade lagt beslag på flera stycken) som reste sig likt fågeln Fenix bland de andra. Ljuvliga små (och stora) tingest vilka alla verkade ha funnit i hennes eget hem eller släkt. Hon hade minnen och historier till varenda pryl.

Jaa, det är väl så jag också kommer stå en dag när jag tvingats flytta till mindre hem. I en vrå på en loppis helt belamrad med antika och charmiga tingest. 

Erkänn att du just nu är på skattjakt i ett fotografi...
Men den gamla damen var tillika en fullfjädrad försäljare och jag fick därifrån med fler påsar och mindre pengar kvar än jag planerat…

I en av påsarna som följde med hem låg bland annat ett äggställ i gjutjärn, en sådan som jag faktiskt kikat efter ett tag. Passar fint ihop med min kokbokshållare (alla dessa oumbärliga hållare, inte sant…).


I bakgrunden syns stänkskyddet över spisen som består av kasserade sidor
från den samma bok som finns i stället, "Hemmets kokbok" i upplaga från 1923.
Detta befinner sig fortfarande högt på listan över våra bästa projekt.
Påfyllt med färska ägg från hönshuset!
En "Svalan" från Rörstrand för 40:-, ett fynd!

3 kommentarer:

  1. Skrattade högt när jag läste bildtexten för det var precis vad jag höll på med sekunderna innan :)

    SvaraRadera
  2. Självklart skattjakt när man ser en sån härlig bild med massa "fynd". hihi

    Må gott!
    Ina

    SvaraRadera
  3. Ert kök är så trivsamt och både äggstället och bokhållaren är två helt nödvändiga saker, i alla fall förgyller de tillvaron och det är viktigt det. Egna ägg! Lycka!
    Jag tänker också med fasa hur det ska bli i framtiden med en dotter som bor i Australien, hur ska hon kunna ta reda på allt efter mig? Kanske du hittar mig på ett loppis i framtiden med åtminstone tre bord.
    Må så gott på Villavägen!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera