onsdag 5 september 2012

Oasen i alla bemärkelser

Den mest fantastiska blomsteraffären i världen finns i Malmö, med anspråkslös ingång på ett litet hörn mitt i storstadstrafiken. Du kliver in och går genast ner för en trappa och där...där öppnar sig en helt unik och fantastiskt värld. Den borde absolut K-märkas.

Det är absolut inte vackert eller inrett med "varsam hand". Här är ruffigt, tropiskt, bitvis smaklöst, orört, spännande och ett äventyr varenda gång eftersom man aldrig kan garantera att man inte kommer gå vilse. Piplines ligger lågt i taket, luften är varm, källarprången vinglar sig fram och du lockas likt Rödluvan längre och längre in. Stora, välskötta och billiga blommor placerade efter kontinenter eller länder.

Första gången jag var här, för snart 10 år sedan, var det en arbetskollega som visade mig denna underjordiska värd. "Jag går alltid hit när jag är ledsen eller stressad" berättade han "Det är så skönt att vandra runt här nere". Han har så rätt.

Det finns bara en oas som Oasen.




Tigerradigt i Congo-delen
En stor brunn med koljor





Fast...jag vet inte ens om 10 kr är ett bra extrapris just här...

Orkidéavdelning med rosa ljus

"Hejdå och välkommen åter"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar